<<Tillbaka

28. Önevägen  4c

140 m trad    Ö.Söderin, D.Bell, P.Olsson 1978

Den här tillhör inte bergets största attraktioner.

Denna led klättras sällan numera. Den tillhör inte bergets största attraktioner. Klättringen är bitvis bökig och med partier av lösare klippa. På ett ställe passerar man i ett obehagligt läge under lösa block. På plussidan är kanske den originella linjeföringen, en diagonal travers från fot till topp på berget, som gör den till Stora Bergets längsta led. 1. 4 30m Leden börjar på samma ställe som Spinning wheel. Traversera rakt åt vänster på ett par små hyllor. Runda bullen. Korsa Ho chi minh leden och fortsätt ca 15 m åt vänster på fina små hyllor. Gå ner under ett stort block. Standplats vid en tall. 2. 5- 30m Fortsätt åt vänster till en skiva. Klättra denna upp till ett överhäng. Traversera åt vänster under överhänget förbi en liten björk och sedan lite neråt under lösa block bort mot en tall. Klättra därefter rakt upp via en tunn ”misstänkt” skiva och vidare på något lösa grepp till en liggande tall. Krux. Tveksam säkring i den tunna skivan. Det finns två varianter på den här replängden; Öneväggen och Omvägen. 3. 5- 30m Från tallen åt vänster under taken (bitvis bökigt) och upp i en stor spricka. 4. 4 20m Vidare åt vänster under taken och, med en liten ålning, upp i hörnet och vidare upp på hyllan. Här kan man antingen trassla sig upp mellan träden eller klättra en replängd till. 5. 3 30m Gå något till vänster och klättra upp i sprickan och fortsätt uppför plattan.